mandag den 26. december 2011

Flere tanker om det forbudte

En kvinde jeg har skrevet meget sammen med, på det svenske forum er også på flydende, hun skal under kniven den 18 januar, altså få dage før mig, vi skriver jævnligt sammen, og hun er blevet en ven jeg aldrig har mødt.

Hun sendte mig i dag en mail om at hun synes det er svært at være på flydende, når alle omkring hende spiser alt muligt. Hun er på dag 5 og jeg ved at det er/kan være en "krisedag" i sig selv, hun valgte at springen julen over i år, hun magtede ikke at se på al dem mad, jeg synes det er sejt gjort - altså at melde fra i erkendelse af at fristelserne er for store.

I dag blev træls fordi hendes søn ville have popcorn, hun har to små børn, så hun er ikke så heldig som jeg for mine børn er jo store og kan lave det hele selv, hvis jeg får det alt for surt med det. Duften af de her popcorn havde været et helvede, og det fik mig straks til at tænke på i går hvor jeg åbnede vores brødskab, og der straks sprang en duft ud af nybagte boller. Jeg nød dog bare duften, og tænkte slet ikke "Ih hvor kunne jeg godt spise 5 lune boller med tandsmør eller ost".

I dag efter jeg fik hendes mail har jeg tænkt videre. Vi kan ikke undgå alt det lort der findes man kan fylde i hovedet, men vi kan tage nogle valg og vi kan ændre vores syn på det der slet ikke er godt for os. Jeg vil vælge at se på kage, slik og chips hylderne på noget jeg foragter, jeg vil danne et forhold til de ting der gør at de skal holdes lige så langt væk som alkoholikere, krænkere og andre typer som bare ikke er sunde for mig. Jeg må acceptere at jeg ikke kan undgå de her ting 100 %, men jeg vælger selv hvad jeg tager ind i mit liv og hvad jeg fylder i hovedet. Det er det denne operation hjælper mig med, jeg skal bare bruge dette værktøj rigtigt, og det kan jeg lige så godt indstille mig på nu.

Så når jeg kan dufte popcorn, kage eller der står en skål slik foran mig, så vil jeg prøve at tænke, godt det ikke er mig der skal have det lort i kroppen. Når jeg skal handle vil jeg gå hen i frugt og grønt, og jeg vil snuse de skønne dufte til mig, jeg vil vælge grønt og frugt og tænke på hvor heldig jeg er, for jeg må spise alt det jeg vil fra den afdeling. Jeg har været der før, så jeg ved at det kan lade sig gøre. Jeg ved jeg kan danne mig et forhold til de ting der gør, at jeg på ingen måde føler trang til dem, men sagtens kan holde ud at andre spiser dem. Det er det forhold jeg så meget har ønsket mig at få og finde frem igen, nu har jeg atter muligheden og jeg griber den 100 %. Der er ting vi har brug for at spise, for at leve, der er ting vi overhovedet ikke har brug for. Vi har brug for sukker, det ligger naturligt i os at ville fylde vores depoter fra den gang vi rendte rundt med en kølle i hånden, nu har vi alt for meget sukker til rådighed og langt de fleste mennesker har et rigtig dårligt forhold til sukker. Men urgamle indstinkter er ikke sådan at slå ihjel, så jeg vil som mennesket gjorde i fortiden fylde mine depoter via frugt, det kan jeg bedst styre.











2 kommentarer:

  1. Tror du er mega klar til din livstilsændring. Sådan har jeg det med pommes frites, som jeg har været helt vild med. Skulle jeg være alene hjemme en aften, lavede jeg en pose frosne i stedet for rigtig aftensmad. Når jeg dufter pommes i dag prøver jeg at tænke: FEDT PÅ MAVEN.

    SvarSlet
  2. Ja det tror jeg også jeg er Space, det er i hvert fald den fölelse jeg har i hoved og krop. Det er ikke en impulsiv handling, det har väret en lang rejse og en beslutning der skulle vendes mange tanker - og fölelser sammen med.

    Jeg er også pjattet med fritter, og helt som dig har jeg spist dem som hyggemad, og så laver svenskerne altså bare jordens bedste remolade!!
    Det er slut med det.

    Duften kan väret ret klam hvis man vender tankerne omkring det. I dag var mine unger på den svenske burgerkäde MAX og spise, bare lugten var nok til mig - og MAX laver ellers fantastiske burgere jeg godt kan lide, så det var et godt tegn.

    Men jeg fik chokoladebudding fra Modifast, g der blev jeg virkelig overrasket, mums den var god og kun 220 kcal i en portion, de dage vi välger at spise sådan en mister vi så godt nok en pulver drik, for det er jo stadig de 800 kcal der gälder.

    Det er en dessert jeg sagtens kan tage med mig i det nye liv i hvert fald.

    Det blev en mindre roman herfra nu :)

    SvarSlet