fredag den 25. november 2011

Gastric bypass

For over 2 år siden tog jeg beslutningen om at nu skulle det være slut med "jo-jo vægt" og nederlag der bare fik vægten til at stige endnu mere. Jeg gik til lægen for at snakke om en gastric bypass og om det var en mulighed for mig, det blev til en lang snak og så lige lidt blodprøver osv. Da jeg gik hjem fra lægen var det med en fornemmelse af fred i mit indre, samtidig havde jeg nu taget et valg som jeg aldrig havde troet jeg ville tage.
Jeg har set en gastric bypass som den nemme løsning, det skal jeg være ærlig at sige, men jeg skal også love for at jeg er blevet meget klogere, siden jeg valgte at gå ind til dette indgreb.

Jeg har haft stor glæde af de forums der findes for folk der har gennemgået eller skal gennemgå en gastric bypass. Jeg har været så imponeret af den åbenhed der er fra mennesker der har kæmpet så hårdt i mange år, jeg er imponeret over det overskud de har til andre mennesker der er eller har været i samme situation som dem selv. Der er et sammenhold og en forståelse mange af os ikke møder ret mange andre steder, der er altid opbakning til den der har det svært og altid ros til den det går godt for. Det har været fantastisk at blive en del af, og jeg har fået så meget viden jeg aldrig kunne have fået på andre måder.

Alle de mennesker jeg har læst med hos, her i ventetiden har vist mig, at jeg tog rigtig meget fejl dengang jeg dømte dem som mennesker der valgte den lette løsning. De har også overbevist mig om at jeg har taget det helt rigtige valg. Ikke fordi jeg har stillet spørgsmålet, men ud fra deres erfaringer og historier, har de helt uden at vide det fortalt mig at jeg har taget det rigtige skridt.

Folks før og efter billeder er en helt utrolig oplevelse, og jeg ved fra mig selv hvor stort et indtryk de gør, så jeg har selvfølgelig også tænkt mig at dele billeder med jer der læser her når først min rejse begynder for alvor, og det gør den snart. Endelig er jeg ved at være i mål. Jeg har endnu ingen fast OP dato, men ved 100% det sker om 1 til max. 3 måneder og jeg er så klar.

Det med billederne har jeg ikke helt besluttet mig for hvordan jeg skal gribe an endnu, jeg har faktisk ikke rigtig vist mig frem som fed, og der er faktisk mange der slet ikke ved hvor slemt det er. På den anden side så skammer jeg mig ikke, jeg har bare rigtig svært ved at se billeder af mig selv, måske et forsøg på ikke at se sandheden i øjnene selv om jeg slæber rundt på den hver dag. Jeg ved godt jeg er fed, det er ikke sådan at jeg ser mig selv med forkerte øjne, jeg hader bare det jeg ser, jeg forsår ikke hvordan  jeg kunne lade det komme så langt ud. Men jeg ved jeg har kæmpet med alle midler inden jeg nåede frem til beslutningen om en gastric bypass, og det giver mig et eller andet sted ro i sindet.

På mandag kører jeg til mit sygehus, jeg skal på et to dages kursus som skal forberede mig endnu bedre på det liv der venter mig, og efter det så er det bare at vente på en OP dato. Jeg har fået nok af at vente, jeg vil så gerne i gang med det nye liv, her og nu. Og det er så der jeg er, jeg betragter dette som min sidste weekend i det gamle liv. Jeg ikke planlagt en week med det helt store ædegilde, jeg har end ikke besluttet mig til hvad mit "sidste" måltid skal være, men det når jeg nok at finde ud af inden jeg skal starte på de 4 uger der venter med pulver mad.

I næste uge starter jeg op med Kogebogen her på bloggen. Jeg starter med at komme med skønne supper, du behøver ikke være på kur eller have gennemgået en gastric bypass, for at spise den mad jeg i fremtiden kommer med her, men kogebogen bliver selvfølgelig lavet med henblik på retter for folk der har fået en gastric bypass. Jeg kommer i mange tilfælde med forslag til tilbehør så resten af familien også kan spise den mad jeg selv skal have, det kan være dyrt og besværligt at lave flere slags mad, så det er en god ide at se på hvordan man gør det lettest for sig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar